Kiedy konsument decyduje się na wybór jakiegoś produktu kosmetycznego, zwraca on uwagę na kilka istotnych cech: cenę, pojemność, producenta, nazwę? oraz wygląd opakowania. Dla przeciętnego klienta są to najważniejsze informacje determinujące przyszły zakup, dlatego nie należy lekceważyć roli opakowania w kwestii kreowania i zarządzania jakością całej marki. Dodatkowo opakowanie kosmetyczne wpływa nie tylko na to, czy klient zechce się zainteresować danym produktem i zapoznać się bliżej z jego właściwościami w domowym zaciszu. Od momentu produkcji kosmetyku aż po zakup przez konsumenta spełnia ono szereg istotnych funkcji usprawniający złożony system dystrybucji i sprzedaży.
Samo opakowanie kosmetyczne nie jest celem zakupu, jednak nie znaczy to, że jego wygląd jest dla konsumentów całkowicie obojętny. Spośród wielu funkcji, jakie dobre opakowanie kosmetyczne powinno spełniać, wyróżniamy:
Przede wszystkim opakowanie musi wyróżniać się oryginalną szatą graficzną, a jednocześnie być odpowiednio estetyczne i przejrzyste. Ważne jest, aby trafiało w gust docelowego odbiorcy ? preparaty dla eleganckich, dojrzałych kobiet raczej nie powinny znajdować się w barwnych opakowaniach zdobionych brokatem, natomiast nastolatki mogą nie zwrócić uwagi na zestaw kosmetyków, który będzie ukryty w minimalistycznie zaprojektowanym opakowaniu. Dodatkowo opakowania kosmetyczne powinny być dopasowane do aktualnych okoliczności, np. wskazywać na to, że produkt jest idealnym prezentem na Boże Narodzenie lub Walentynki.
Opakowania kosmetyczne pełnią też funkcję informacyjną. Aby skutecznie odgrywały tę rolę, musi się na nich znaleźć m.in. nazwa kosmetyku, nazwa producenta, przeznaczenie, skład, opis użycia i przeciwwskazania. Im bardziej czytelne i widoczne będą te informacje, tym klient chętniej się z nimi zapozna ? w przeciwnym razie może poczuć się sfrustrowany brakiem interesujących go danych, przez co odłoży kosmetyk z powrotem na półkę. Kartonowe opakowania kosmetyczne mają również tę przewagę, ponieważ można na nich drukować dowolne teksty oraz grafiki, w tym zalecenia kluczowe dla farmaceutyków i kosmetyków sprzedawanych w aptekach.
Opakowania na kosmetyki mają zachęcać do zakupu, dlatego poza samymi względami estetycznymi mogą również reklamować konkretne zalety znajdujących się w wewnątrz nich specyfików. Koniecznie należy więc zadbać o to, aby podkreślić te cechy produktów, jakie dla docelowej grupy odbiorców będą najważniejsze. Osoby szukające kosmetyków o naturalnym składzie z pewnością zwrócą uwagę na opakowania, których design nawiązuje do roślin lub szeroko pojętej natury. Znów nastolatki szukające pomocy w związku z problemami skórnymi w pierwszej kolejności sięgną po preparat, którego opakowanie podkreśla przeciwtrądzikowe właściwości danej substancji.
Opakowania są stosowane również po to, by zapewnić kosmetykom dodatkową ochronę. Jest to właściwość szczególnie ceniona np. przez sklepy internetowe, w których preparaty kosmetyczne są wysyłane w paczkach, co automatycznie stwarza zagrożenie ich uszkodzenia w transporcie. Właśnie dlatego opakowania powinny być wykonywane w taki sposób, aby gwarantować bezpieczeństwo produktom i minimalizować ryzyko zgłaszanych reklamacji. Jednym z wymogów wykonywania opakowań kosmetycznych jest użycie solidnego i wytrzymałego papieru ? stąd przy wyborze producenta opakowań warto zwrócić uwagę nie tylko na renomę firmy, ale też na jej wyposażenie i zaznajomienie z tematem.
Każdy profesjonalny producent opakowań kosmetycznych wie, że ich wyroby ? niezależnie od pojemności czy kształtu dozownika właściwego produktu ? powinny umożliwiać łatwe składowanie oraz transport począwszy od linii produkcyjnej po sklepowe półki. Dodatkowo kartonowe opakowania kosmetyczne mają tę zaletę, ponieważ są niezwykle proste w przechowywaniu. Po wydrukowaniu, sklejeniu i złożeniu na płasko zajmują mało miejsca, przez co mogą być transportowane różnymi środkami lokomocji. Poza tym kartonowe opakowania są bardzo lekkie, a zatem praktycznie nie wpływają na wagę ostatecznego produktu.
Wytwarzaniem kartonowych opakowań do kosmetyków zajmują się specjalistyczne firmy, które projektują, a następnie wykonują pudełka zgodne z wymaganiami klienta i dbałością o najwyższe standardy jakości. Niektórzy producenci tacy jak firma Media Gold z Krakowa poza produkcją wysokiej klasy opakowań oferują również usługi uszlachetniania powierzchni poprzez wykorzystywanie różnych technik jak np. laminowanie, lakierowanie czy tłoczenie. Ponadto zajmują się także wykonywaniem tłoczeń w języku Braille?a, co pozwala dotrzeć z produktami do dodatkowych, ważnych grup odbiorców. Głównym celem takich działań jest uatrakcyjnienie wyglądu opakowań przy jednoczesnym zapewnieniu ich odpowiedniej trwałości i informacyjnej przejrzystości.
Media Gold Zbigniew Rzycki Mariusz Wojtas Spółka komandytowo-akcyjna z siedzibą w Ponikiew 159, 34-100 Wadowice, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Krakowa-Śródmieścia w Krakowie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000953661, NIP 6793175848, REGON 381588073, o wpłaconym w całości kapitale zakładowym wynoszącym 1 514 000 zł