Każdy z nas niemal na co dzień spotyka się z drukiem uszlachetnionym w różnej formie. Jeśli jednak nasza praca nie dotyczy branży poligrafii, to najczęściej nie zdajemy sobie z tego faktu sprawy. Celem uszlachetnienia jest zwykle przyciągnięcie większej uwagi odbiorcy, jednak wykorzystuje się je również w celu lepszego zabezpieczenia produktów i przedłużenia ich żywotności. Jakie wyróżniamy techniki uszlachetniania?
Różne metody uszlachetniania druku
Poligrafia wykorzystuje co najmniej kilka różnych technik uszlachetniających. Są one przede wszystkim dopasowane do konkretnego zastosowania i potrzeb, np. inne w przypadku opakowań, a inne przy ulotkach. Wyróżniamy:
- foliowanie ? zdecydowanie najpopularniejsza metoda, która opiera się na pokryciu arkuszy specjalnym laminatem. Dostępne są do wyboru różne jego rodzaje, a dodatkowo bardzo często metoda ta łączy się z innymi.
- Lakierowanie UV ? nadaje powierzchni idealny połysk co jest chętnie wykorzystywane. Można pokryć cały arkusz lub tylko niektóre elementy. Dostępne są lakiery brokatowe, perłowe czy zapachowe.
- Hot stamping ? potocznie określa się ją jako złocenie lub srebrzenie. Jest odmianą termodruku i do wyboru klientów jest znaczenie więcej kolorów niż tylko złoto i srebro.
- Sztancowanie (wykrawanie) ? w nadrukach wykrawa się bardzo precyzyjne wzory. Jest to dokonywane przez specjalne maszyny.
- Kalandrowanie i tłoczenie ? kalandrowanie jest nadawaniem drukowi odpowiedniej struktury, poprzez ?wyciskanie?określonej faktury na powierzchni. Tłoczenie można określić jako podobne, gdyż polega na odbiciu określonego wzoru, co pozwala na uzyskanie efektu trójwymiarowości.
Czy istnieją inne techniki uszlachetniania wydruku?
Omówione powyżej metody cieszą się zdecydowanie największą popularnością. Jednak znane są również inne, a pośród nich: brązowanie, cold-stamping, gumowanie, impregnowanie, powlekanie, zadruk farbami specjalnymi, druk soczewkowy czy składanie. Najważniejsze jest dopasowanie odpowiedniej metody do konkretnego projektu, aby efekt był zadowalający.